Přeskočit na obsah

(kritická) Zpětná vazba

    Zpětná vazba (ZV) je komunikační prostředek v práci, doma, ve škole i s kamarády. Kdekoliv se občas vyskytne nutnost pochválit, nebo vyjádřit nespokojenost a nenaplněná očekávání.

    Často se stává, že taková informace vzniká a dosahuje cíle rychle a je zatížena subjektivním zabarvením, emočním nábojem. To může být dobře – ZV má být obvykle aktuální a včasná, nemá smysl příliš otálet. Existuje ale celá řada faktorů, které ovlivní její dopad na příjemce a ve výsledku i nás, zpětnovazebníky.

    Zmíněné principy (šest) nepředstavují vyčerpávající výčet. Jedná se především charakteristiky ZV, které je možné (jednoduše) v různých situacích ovlivnit. Nebo na ně aspoň myslet.

    Výzkumy však ukazují na význam celé řady dalších faktorů – třeba na osobnostní charakteristiky aktérů, kontext nebo kulturu (ve škole, ve firmě). Záleží i na účelu ZV – cílem může být změna výkonu člověka, nebo rozvoj a zdokonalování schopností (tento funguje lépe). Záleží i na valenci, tedy jestli je pozitivní, nebo negativní (kritická). Samozřejmě je pozitivní ZV obecně přijímána lépe. Kdo by chtěl slyšet, že něco dělá špatně (i pokud ano, srdíčko to trošku zabolí).

    Ideální charakteristiky ZV jsou stále předmětem zkoumání a je možné, že se univerzální model, který zde nemám ambici formulovat, nikdy nedozvíme. Záleží zkrátka na mnoho faktorech. 

    Pokud máme příležitost, může být efektivní nastavit si na pracovišti / ve škole / v týmu vlastní principy zpětné vazby, na kterých se členové dané skupiny shodnou. Někdo jde rád rovnou k věci. Někdo preferuje ke kritice vždy slyšet nějakou pochvalu. 

    Nedávná studie třeba ukázala, že včasná ZV je sice efektivní v pracovním prostředí. Ve vzdělávání může být ale časový odstup vhodnější. Tak pozor na to!

    Zpětná vazba je nejen komunikační nástroj, je také jedním z důležitých faktorů motivace, na kterou se v obecné rovině podívám příště. 

    Hernandez, M. R., & Wang, J. T. (2022). Feedback in medical education is a journey; pack more than a sandwich. Update Anaesth, 36, 41-46.

    Lechermeier, J., & Fassnacht, M. (2018). How do performance feedback characteristics influence recipients’ reactions? A state-of-the-art review on feedback source, timing, and valence effects. Management Review Quarterly, 68(2), 145-193.

    Panadero, E., & Lipnevich, A. A. (2022). A review of feedback models and typologies: Towards an integrative model of feedback elements. Educational Research Review, 35, 100416.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *